چچ
داستان موفقیت

داستان موفقیت

به نظرمحققان یکی از دلایل پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته به «انباشت» برمی‌گردد؛انباشت در سرمایه و انباشت در تجربه. این دوموضوع مهم در کشور ما کمتر موردتوجه قرارگرفته است.شاید یکی از دلایلی که سال‌ها عنوان درحال‌توسعه را یدک می‌کشیم به این نکته مهم برگردد.براین اساس برخی به جامعه ایران «جامعه کوتاه‌مدت» لقب داده‌اند. به‌عنوان یک بانک توسعه‌ای تصمیم گرفته‌ایم خلاف جریان عمل کنیم و تجربه‌های گران‌قدر کارکنان که به‌حق سرمایه اصلی هستند ثبت و ضبط کنیم.قرار است در این بخش به «انباشت تجربه»سازمان کمک کنیم. در بخش «داستان موفقیت»با کارکنان موفق ،توانمند و باتجربه بانک در سراسر کشور گپ می‌زنیم و پای روایت آن‌ها از فعالیت حرفه‌ای‌شان می‌نشینیم و تجربیات را به اشتراک می‌گذاریم.امید داریم انتقال این تجربه‌ها در پیمودن مسیر آینده بانک راهگشا باشد.

رقابت با بزرگان بانکی

حسن خراسانی فعالیت حرفه‌ای خود در سیستم مالی کشور را با عنوان کارمند تحویلدار در سال 1376 در صندوق تعاون کشور آغاز می‌کند.

در سال 1385 در قامت رئیس شعبه صندوق تعاون رفسنجان این واحد را با 3 میلیارد ریال تحویل می‌گیرد و هنگام خروج با 80 میلیارد ریال منابع تحویل می‌دهد و همین نکته موجب می‌شود که به‌عنوان شعبه برتر انتخاب شوند.

توانمندی‌های خراسانی موجب می‌شود که از سال 1387 تا 1391 به‌عنوان رئیس شعبه صندوق تعاون سیرجان و بعدها بانک توسعه تعاون انتخاب شود.از 1391 تا 1394 به شهربابک می‌رود و اقدامات مؤثری در آنجا انجام می‌دهد.

سیرجان همچنان به‌عنوان محل خدمت خراسانی مطرح است شعبه درجه 5 ولی‌عصر سیرجان را در سال 1394 تحویل می‌گیرد و در زمان خروج شعبه به درجه 2 ارتقا یافته است.

توان حرفه‌ای خراسانی موجب می‌شود که از سال 1396 به شعبه مرکزی سیرجان برود و به‌عنوان رئیس شعبه فعالیتش را ادامه دهد.

ورود وی به این شعبه باعث بالا رفتن درجه می‌شود .شعبه درجه‌یک «ب» به‌عنوان شعبه برتر در بانک توسعه تعاون مطرح می‌شود.خراسانی اما توقع داشته شعبه مرکزی سیرجان را به‌عنوان شعبه ممتاز معرفی کنند اما همکاران امور شعب اعلام می‌کنند که بر اساس قوانین در یک سال شعبه نمی‌تواند دو درجه ارتقا پیدا کند.

از خراسانی دلیل موفقیتش را در فعالیت حرفه‌ای می‌پرسم و وی می‌گوید:ما با تمام نیروهای موثر ،افراد و سازمان‌های شهرستان تعامل مناسب داریم همین تعامل موجب شده با شرکت‌های بزرگ منطقه تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم.

شرکت‌های گل گهر ، گهر زمین ، توسعه آهن فولاد جهان فولاد ، گهر انرژی و توسعه عمران منطقه گل گهر از مشتریان بانک توسعه تعاون هستند.

خراسانی یک نکته را گوشزد می‌کند و می‌گوید: وقتی از شرکت گل گهر و گهر زمین صحبت می‌کنیم باید بدانیم که بانک سپه 51 درصد سهام این شرکت‌ها را دارد .ما با تلاش فراوان وارد زمین اختصاصی بانک سپه شده‌ایم.

رئیس شعبه مرکزی سیرجان بابیان اینکه پارسال شعبه سود ده بوده است ، می‌گوید:در جذب سپرده در کشور در طی 10 ماه رتبه اول را داشته‌ایم.

از وی می‌خواهم به جایگاه و رتبه بانک در سطح شهرستان بپردازد و او می‌گوید ما به‌عنوان جوان‌ترین بانک دولتی براساس اعلام شورای اداری شهرستان پس از بانک‌های ملی ، ملت و سپه در رتبه چهارم قرار داریم .نکته جالب اینکه بانک مسکن با قدمت و مشتریان متنوع پس از ما قرار دارد.

خراسانی در میان این گپ و گفت همواره تاکید می‌کند که مشتری را اصل و اساس کار خود می‌دانیم و نیروهای شعبه نیز به این گزینه باور دارند.مشتریان نیز بارها اعتراف کرده‌اند که یکی از دلایل انتخاب بانک توسعه تعاون رفتار مناسب و حرفه‌ای کارکنان شعبه بوده است.

تعامل با مشتریان بزرگ موجب غفلت از مشتریان خرد نشده است.خراسانی از بازاریان ، بنکداران ،لاستیک‌فروش‌ها و انواع و اقسام مشتریانی نام می‌برد که ترجیح داده‌اند بانک توسعه تعاون را به‌عنوان بانک عامل خود انتخاب کنند.

از وی درباره منابع و مصارف شعبه می‌پرسم و خراسانی می‌گوید :نسبت مصارف به منابع 48 درصد است .منابع ما 2500 میلیارد ریال و مصارف 1100 میلیارد ریال است.NPL شعبه نیز در سطح 5/1 درصد قرار دارد.

خراسانی در پایان بیان می‌کند: برای ماندن در رقابت با سایر بانک‌های فعال شهر سیرجان نیاز به ارتقای سخت‌افزارهای بانکی داریم.امید است که مدیران ارشد بانک به این مهم توجه داشته باشند.

سه‌گانه آقای مدیر

مسعود کریمی رئیس شعبه نهاوند بانک توسعه تعاون از 22 خرداد 1381 فعالیت خودش را به‌عنوان تحصیلدار در صندوق تعاون آغاز می‌کند.از سال 84 تا سال 88 به‌عنوان تحویلدار ادامه خدمت می‌دهد.از سال 1388 مسئول اعتبارات شعبه نهاوند می‌شود.از سال 1390 به‌عنوان معاون شعبه بانک توسعه تعاون در نهاوند منصوب می‌شود.توانمندی‌های وی موجب می‌شود از سال 1394 به‌عنوان مسوول شعبه نهاوند فعالیت حرفه‌ای بانکداری را ادامه دهد.

از وی درباره دلایل برتر شدن شعبه می‌پرسم که در جواب می‌گوید: طی سال‌ها فعالیت در صندوق تعاون و بانک توسعه تعاون با یک سری نقاط قوت و ضعف آشنا شدم تلاش کرده‌ام در طول فعالیت نقاط ضعف را کاهش داده و نقاط قوت را تقویت کنم.

بر همین اساس تجربه دو دهه فعالیت یک سری اصول را برای من به ارمغان آورده است . تلاش کرده‌ام این اصول را در شعبه نیز جاری کنم.

  1. جذب سپرده‌های خرد در اولویت قرار گیرد.
  2. پرداخت تسهیلات خرد در اولویت باشد.
  3. سطح NPL همواره مورد رصد قرار گیرد.

با همین اصول در سال گذشته من و همکارانم به 1700 پرونده اعتباری رسیدگی کردیم و توانسته‌ایم تسهیلات پرداخت کنیم.در سال 99 همچنین موفق شده‌ایم 360 ضمانت‌نامه صادر کنیم.

کریمی در بخشی از گپ و گفت خود می‌گوید :خدمات «کارمزد محور» اصل و اساس فعالیت در شعبه قرار داده‌ام و به‌عنوان یکی از معیارهای سنجش ارزیابی عملکرد همکاران در نظر می‌گیرم.

یکی دیگر از اقدامات جالبی که از سوی کریمی انجام می‌شود این است که هر روز صبح در ابتدای کار پرونده‌های معوق و سررسید گذشته شعبه بین همکاران تقسیم می‌شود و هر یک موظف هستند تا مرحله نهایی که به صدور برگ اخطاریه می‌انجامد این پروند ه ها را پیگیری کنند.

از سوی دیگر هر یک از کارکنان بانک هرروز نیم ساعت زمان در اختیاردارند که می‌توانند وباید از این زمان برای جذب مشتری استفاده کنند.

از کریمی درباره منابع و مصارف بانک می‌پرسم که می‌گوید:منابع بانک با احتساب سپرده صبا 1800 میلیارد ریال است و نسبت مصارف به منابع 95 درصد است.همچنین امسال 163 ضمانت‌نامه صادر کرده‌ایم.

وی تعداد مشتریان شعبه نهاوند بانک توسعه تعاون را 85 نفر اعلام و بیان می‌کند:با توجه به جمعیت شهرستان این تعداد مشتری قابل‌توجه است .در این شهرستان بانک توسعه تعاون به‌عنوان یک بانک موفق و خدمت گذار شناخته می‌شود.

کریمی درباره رتبه بانک اعلام می‌کند که بانک کشاورزی با توجه به وضعیت منطقه که شهرستانی با رنگ و بوی کشاورزی شناخته می‌شود پس از بانک توسعه تعاون قرار دارد.مابعد از بانک ملی و ملت در رتبه سوم قرار داریم.

کریمی در پایان این گپ و گفت دو درخواست دارد:اول اینکه دست مدیران شعب برای اضافه‌کاری و کارانه کارکنان بازتر باشد.مدیران شعب با رعایت قوانین جاری بانک می‌توانند از این ابزار در جهت ارتقای کارکنان و سازمان استفاده بهینه‌تری انجام دهند.نکته دوم اینکه دست مدیران شعب برای تسهیلات بدون سپرده بازتر باشد.برخی مشتریان برای اینکه با بانک توسعه تعاون وارد تعامل شوند می‌خواهند از این امکان استفاده کنند.

آدرس کوتاه شده: