فهرست پرسش های متداول
  • نحوه خرید یا سفارش تعاون کارت هدیه چگونه است ؟

    برای این منظور می توانید به نزدیکترین شعب بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • انسداد چک توسط چه کسانی قابل انجام است؟ آیا انتقال‌دهندگان چک می‌توانند درخواست مسدودسازی چک را کنند؟

    بر اساس ماده (14) قانون صدور چک، انسداد چک، پس از صدور دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده، ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها، امکان‌پذیر است. به‌موجب تبصره (1) همین ماده، ذی‌نفع، شامل کسی که چک به نام او، صادر یا ظهر نویسی شده یا چک به او واگذار گردیده، می‌شود. بنابراین، انتقال‌دهندگان چک نیز در چارچوب ماده (14) می‌توانند نسبت به صدور دستور عدم پرداخت، برگشت چک و نیز درخواست انسداد حساب مربوط، اقدام نمایند.

  • آیا می توان برای سپرده مشترک کارت نقدی دریافت نمود ؟

    در صورتیکه حق برداشت از حساب بصورت انفرادی و با یک امضاء ( هر یک به تنهایی ) تعریف شده باشد صدور کارت بلامانع است در غیر اینصورت امکان پذیر نمی باشد.

  • اگر چک ذینفعان متعدد داشته باشد و یکی از ذینفعان اطلاعات چک را در سامانه تأیید کرده باشد آیا ذینفع دیگر می‌تواند نسبت به وصول چک اقدام کند؟

    با تأیید یکی از ذینفعان، چک در وضعیت تائید شده قرار خواهد گرفت. لیکن در صورت تعدد ذینفعان چک، وصول چک می‌بایست با درخواست تمامی ذینفعان به عمل آید؛ مگر اینکه برخی ذینفعان، از سایرین، وکالت یا نمایندگی جهت وصول چک را اخذ نموده باشند.

  • چگونه باید اطلاعات چک را تایید کرد؟

    با توجه به اینکه ثبت نهایی چک منوط به استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد می‌باشد، گیرنده چک با در دست داشتن برگ چک اقدامات زیر را صورت خواهد داد:

    • مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد (لزومی به یکسان بودن ابزار مورد استفاده توسط صادرکننده و تاییدکننده چک وجود ندارد)
    • احراز هویت

    - احراز هویت در اینترنت بانک و برنامک موبایلی بانک، صرفاً یک بار پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور این برنامه‌ها انجام میشود.

    - احراز هویت در برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت از طریق ورود اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی متعلق به ذینفع چک انجام می‌شود.

    - احراز هویت در شعب بانک‌های عامل طبق روال‌های موجود انجام می‌شود.

    • استعلام و تطبیق مندرجات برگ چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع
    • تایید یا رد چک براساس انطباق یا عدم انطباق مندرجات

    o در صورت تایید چک: چک در وضعیت ثبت نهایی تلقی می‌شود و قابلیت نقد شدن در سررسید را خواهد داشت.

    o در صورت رد چک: ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، میبایست فیزیک چک را به صادرکننده/انتقالدهنده عودت دهد.

    نکته: مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت، تایید یا انتقال چک صرفا باید از طریق تلفن‌همراهی که سیم‌کارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود.

  • نحوه تعریف سپرده فرعی برای کارت نقدی چگونه است ؟

    این کار از 2 طریق امکان پذیر است . اگر کاربر اینترنت بانک باشید در منوی کارت و انتخاب گزینه مربوطه ( " خدمات تغییر سپرده های کارت " / " افزودن سپرده فرعی به کارت " ) می توانید نسبت به اضافه کردن سپرده یا سپرده های فرعی به کارت خود اقدام نمایید . اگر کاربر اینترنت بانک نیستید می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید. لازم به توضیح است که سپرده های فرعی تعریف شده بر روی یک کارت فقط در خودپردازهای بانک توسعه تعاون و سامانه اینترنت بانک شناسایی می شوند . بنابراین هنگام انجام تراکنش ها بر روی درگاه های سایر بانک ها و همچنین خرید کالا و خدمات فقط سپرده اصلی کارت قابل شناسایی می باشد.

  • شرایط تمدید یا افزایش سپرده مدت دار چگونه است؟

    تمدید سپرده در تاریخ سررسید بصورت خودکار ( در صورت وجود آن نوع از سپرده در سبد محصولات ) صورت می گیرد مگر آنکه صاحب سپرده در تاریخ سررسید طی مراجعه حضوری به شعبه افتتاح کننده ، درخواست خود را تسلیم بانک نماید. افزایش مبلغ سپرده مدت دار در طول مدت سپرده گذاری امکان پذیر نمی باشد.

  • نحوه دریافت کارت نقدی المثنی چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نموده و کارت جدید خود را بصورت آنی دریافت نمایید . لازم به توضیح صدور کارت با شماره قبلی تنها در صورتی ممکن است که کارت قبلی را به شعبه تحویل نمایید.

  • تعاون کارت خرید چیست؟

    با ارائه این کارت، کارکنان سازمان ها می توانند با مراجعه به فروشگاه های مجاز دارای دستگاه کارتخوان فروش و یا از طریق محیط اینترنت، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام نمایند.

  • نحوه دریافت رمز المثنی کارت نقدی چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • نحوه دریافت تعاون کارت خرید و رمز المثنی برای آن چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • چاپ کد رهگیری بر روی گواهی عدم پرداخت از چه زمانی اجباری است؟

    در حال حاضر اجرا می‌شود. به‌محض ارائه چک به بانک و عدم‌کفایت موجودی، گواهی‌نامه عدم پرداخت صادر و درج کد رهگیری بر روی آن صورت می‌پذیرد.
    در ماده (4) اصلاحی قانون صدور چک، برای بانک تکلیفی مبنی بر درج فوری کد رهگیری بر روی گواهی‌نامه عدم پرداخت پیش‌بینی‌شده است. انجام این تکلیف قانونی، از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 97/8/13 برای بانک‌ها الزامی است.

  • اگر افراد میانی (ذینفعان چک) مشخصات چک را در سامانه، ثبت و تایید نکنند وضعیت چک چگونه می شود؟ آیا روشی برای کنترل ثبت حتمی برای انتقال چک وجود دارد؟

    در صورت عدم ثبت چک جدید در سامانه صیاد،‌ ذینفع نباید چک را تحویل بگیرد. ذینفع پیش از دریافت برگ چک باید از سامانه صیاد استعلام بگیرد. طبق ماده (21) مکرر، در زمان صدور چک، اطلاعات اساسی شامل هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برکه چک، چک می‌بایست توسط صادرکننده در سامانه صیاد ثبت گردد و دارندگان چک، برای انتقال، ملزم به ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتا می‌باشند. لذا چنانچه انتقال چک در سامانه ثبت نگردد، اساساً انتقالی صورت نپذیرفته است.

  • نحوه تغییر سپرده اصلی کارت نقدی چگونه است ؟

    این کار از 2 طریق امکان پذیر است . اگر کاربر اینترنت بانک باشید در منوی کارت و انتخاب گزینه مربوطه ( "خدمات تغییر سپرده های کارت" / " تغییر سپرده اصلی کارت " ) می توانید نسبت به تغییر سپرده اصلی کارت خود اقدام نمایید . اگر کاربر اینترنت بانک نیستید می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • ثبت و تایید چک برای مشتریان حقوقی از چه طریق ممکن است؟

    ابزار دسترسی به سامانه صیاد برای مشتریان حقوقی، درگاه‌های بانکی (اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک) است. به مرور درگاه‌های دیگر نیز اضافه می‌شود. همچنین ثبت و تأیید چک‌های مربوط به اشخاص حقوقی، توسط صاحبان امضای مجاز اشخاص مذکور (که وفق اساسنامه و مفاد روزنامه رسمی به این عنوان معرفی شده‌اند) صورت می‌پذیرد.

  • چگونه کارت دریافت شده را فعال کنم ؟

    با ورود به اپلیکیشن بانکواره و مراجعه به تب خدمات کارت تنها می توانید کارت های نئوبانک توسعه تعاون را از تب فعالسازی؛ فعال نمائید .

  • ممنوعیت صدور چک در وجه حامل شامل کدام چک‌هاست؟

    چک‌های جدید. در واقع چک‌های جدید باید در وجه ذینفع مشخص صادر، و در سامانه صیاد ثبت شوند.