چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
۲۰:۳۸
۴۸۹
طبقه بندی:
اصلی
محمد شیخ حسینی سرپرست بانک توسعه تعاون در کارگاه آموزشی کارشناسان فناوری بانک در مشهد مقدس اظهار داشت: همکاران فناوری اطلاعات وارتباطات در این بانک وظایف و تکالیف راهبردی بر عهده دارند و این واحد با ارائه محصولات نوین در همکاری با واحدهای تخصصی نقشی مهمی در ایجاد مزیتهای رقابتی بر عهده دارند.
شیخ حسینی گفت: امور فناوری اطلاعات و ارتباطات باید قبل از ارائه هر نوع محصول، خدمات و سرویسهای بانکی، مالی و اعتباری جهت استفاده مشتریان و کارکنان ضمن هماهنگی و تعامل با سایر واحدهای مرتبط ستادی و عملیاتی زیرساختهای الکترونیک مورد نیاز هر محصول را آماده و به صورت کامل و بموقع در اختیار واحدهای صف قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: فراهم سازی زیرساختهای فنی جهت محصول جدید، منجر به ارائه مطلوب محصول توسط بانک توسعه تعاون به مشتریان گشته و رضایتمندی آنها را در پی خواهد داشت.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: تحولات تکنولوژی، بانکداری روز دنیا را طی دهههای اخیر تحت تأثیر قرار داده است و به رغم وجود تحریمها، بانکداری کشور نیز تا حدی متأثر از ظهور فناوریهای نوین بوده است.
وی افزود: فناوریهای نوین مالی یا فین تکها در بسیاری از بخشهای اقتصادی کشور ورود پیدا کردهاند و نحوه مواجهه بانکها با این پدیده در آینده آنها مؤثر است.
شیخ حسینی افزود: تهیه برنامه عملیاتی و زمانبندی شده ارائه خدمات بانکداری دیجیتال و مجازی قابل رقابت با سایر بانکها باید از اولویتهای اصلی برنامههای امور فناوری ارتباطات و اطلاعات باشد و این برنامه را در اسرع وقت به هیات مدیره اعلام نماید.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: نگاه صرفاً سنتی به پدیده فناوری مالی پاسخگو نیست و این امر کاهش سهم بازار بانک را در مقابل رقبا، به دنبال خواهد داشت.
شیخ حسینی گفت: در این مقطع زمانی که بانک توسعه تعاون اقدامات متنوعی در پیشرفت بانکداری الکترونیک و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال داشته است، نیاز است تا راهبردهای مؤثر و مطلوبی در رابطه با فناوریهای مالی اتخاذ گردد.
وی گفت: تعامل و بهره مندی از فناوریهای مالی در ارائه سرویسهای بهتر به جامعه هدف تاثیرگذار است، چرا که تعاونیها بسیاری از خدمات تخصصی خود را از این طریق از بانک دریافت مینمایند.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: بانکها برای بهرهگیری از مزایای فین تکها یا فناوریهای مالی سه رویکرد مد نظر داشته باشند: رویکرد اول عبارت از خدمات بانکی رایج بهعلاوه سرویسهای نوین مبتنی بر بانکداری مجازی که از سوی برخی بانکها در حال حاضر به اجرا درآمده است. رویکرد دوم واگذاری سرویسهای بانکی در چارچوبهای خاص به استارتاپ ها و کسبوکارهای نوین است که تحت عنوان سرویس بانکداری باز از آن یاد میشود. رویکرد سوم نیز، ارائه مجوز به بانکهای نسل جدید است.
وی اتخاذ راهبرد دوم را بهترین راهکار برای بانک توسعه تعاون دانست و گفت: طراحی و ارائه محصولات، خدمات و سرویسهای شخصیسازیشده با استفاده از بانکداری باز میتواند در ارائه خدمات به اتحادیهها، تعاونیها و مشتریان بزرگ مؤثر باشد.
شیخ حسینی گفت: در دوره گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی، تا حدی حرکت بهسوی بانکداری دیجیتال در شبکه بانکی دنبال کرده است که در دوره جدید نیز با اتخاذ راهبردهایی جدید، موضوع غیرحضوری نمودن پرداخت تسهیلات خرد و بانکداری دیجیتال با رویکردی جدید و مؤثر در شبکه بانکی هدایت خواهد شد.