چچ

حضور بانک توسعه تعاون در چرخه تأمین مالی زنجیره‌ای

یادداشت هفته سوم اسفند ماه 1400
بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانکی که ۶۰ درصد پورتفوی تسهیلات آن به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد، عزم خود را جزم کرده است تا با پیوستن به طرح بزرگ تأمین مالی زنجیره‌ای، نقشی بیش‌ازپیش مؤثر در تأمین مالی بخش مولد ایفا کند.

تردیدی نیست که تأمین مالی زنجیره‌ای به دلیل آثار اقتصادی به‌واسطه کمک به تخصیص کارا و هموار منابع مالی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی به ثبات مالی اقتصاد کمک کند و ازاین‌رو نیز دولت سیزدهم، اهتمام ویژه‌ای به استفاده از این روش به‌عنوان یکی از روش‌های نوین تأمین مالی برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حرکت کرده است؛ دولت قصد دارد با استفاده از طرح تأمین مالی زنجیره‌ای به مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی کمک کند و به‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره ببرد. به‌این‌ترتیب فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت می‌شوند و هزینه تمام شده محصولات و همچنین مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش خواهد یافت.
این اهداف همان گونه که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه تأمین مالی زنجیره‌ای با بانک توسعه تعاون اشاره کردند با پرداخت تسهیلات بر اساس صورت‌حساب سامانه جامع تجارت از انحراف و هدررفت منابع جلوگیری می‌کند و هزینه فرصت را به‌شدت کاهش می‌دهد.
علاوه بر این معتقدم این رویکرد کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری و کارایی هرچه بیشتر را به دنبال دارد و با ارائه گزینه‌های انتخابی برای پرداخت‌ها، باعث بهینه‌سازی نقدینگی در شبکه می‌شود.
بدون شک بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانکی توسعه‌ای و تخصصی می‌تواند در این مدل از تأمین مالی نقشی بسیار مؤثرتر ایفا کند و بر همین اساس هم اکنون که تفاهم‌نامه مشارکت در این طرح به امضا رسیده است، اهتمام ویژه‌ای به تأمین منابع مالی لازم برای فعالیت‌های مولد توسط تعاونی‌ها خواهیم داشت. اکنون که مجموعه دولت در اقدامی هماهنگ به دنبال عملیاتی کردن این شیوه نوین از تأمین مالی است، امید می‌رود بانک توسعه تعاون نیز بتواند با ایجاد آمادگی‌های لازم، نقش خود را در این زنجیره ایفا کند.

آدرس کوتاه شده: