چچ

بانک توسعه تعاون در حال پیشروی موثر در مسیر بانکداری دیجیتالی

یادداشت هفته اول دیماه 1400
ناگفته پیداست که طی سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات در سازمان‌ها به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که فعالیت سازمان بدون استفاده از فناوری امکان‌پذیر نیست.

به‌کارگیری قابلیت های فناوری اطلاعات و انتخاب مناسب و متناسب هر فناوری نیازمند ارتقای مستمر دانش و تجربه های متخصصان و خبرگان این حوزه و استفاده از بهترین فرآیندها و سازوکارهای حوزه است. یکی از مصادیق مهم استفاده از این فناوری، حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی است و بر همین اساس بانک توسعه تعاون اهتمام ویژه‌ای به پیاده سازی بانکداری دیجیتالی داشته و دارد به گونه ای که بدون شک جزو بانک‌های پیشگام در نظام بانکی کشور است چرا که باور داریم اهتمام به کاربست مدل بانکداری دیجیتالی می تواند در کنار ظرفیت های موجود بانکداری الکترونیکی مسیر تحول بانک توسعه تعاون را هموار کند.
تردیدی نیست که بانک توسعه تعاون به واسطه سه ماموریت کلیدی بانکی، توسعه ای و تعاونی ظرفیت بسیار مطلوبی برای ایفای نقش در مسیر توسعه کشور دار و این مهم در اساسنامه و ماموریت های بانک از جمله حمایت از توسعه اقتصاد تعاونی، تامین مالی فعالیت های دانش بنیان، حمایت از کارآفرینی و نوآوری تصریح شده است. مدیران بانک نیز در راستای این جهت‌گیریها طی سالهای فعالیت بانک تلاش کرده اند همواره زمینه های لازم برای پیاده سازی اهداف مندرج در اساسنامه را فراهم کنند و خوشبختانه نیز گامهای بلندی در این مسیر برداشته شده است تا جایی که امروز این بانک می تواند گام های تحولی اساسی در مسیر پیشرفت کشور همسو با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست ارتقای بخش تعاون در اقتصاد ملی و برنامه های توسعه کشور بردارد.
نهادینه شدن مدل کسب‌وکار بانک و اهتمام ویژه بانک بر مدل بانکداری دیجیتال، طراحی و ارایه خدمات و محصولات نوین و منطبق با سیاست های کلان و ملی، اهتمام ویژه به پیاده سازی حاکمیت شرکتی، سرمایه انسانی جوان، اهتمام به ارتقای سلامت، شفافیت و انضباط مالی از جمله مزیت های بانک طی دوره های اخیر بوده است.
بخشی از این قابلیت‌ها با اجرای یک پروژه سه‌مرحله‌ای سطح و کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان بانک توسعه تعاون ارتقا یافته است. این پروژه سه‌مرحله‌ای با تحلیل و درک شرایط پیش‌رو و برای اینکه در رقابت با سایر بانک‌ها خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه شود، تحت عنوان پروژه «راهبری دیجیتال» به همت واحد فناوری بانک در حال اجرا است.
بخش اول به ساخت و راه‌اندازی مرکز داده برمی‌گردد که از چند سال قبل جانمایی و ساخت سه مرکز داده در دستور کار قرار گرفته به‌گونه‌ای که دو مرکز داده به‌عنوان واحدهای اصلی و دیگری به‌عنوان پشتیبان و حمایتی عمل خواهند کرد.
اکنون و در آستانه برگزاری رویداد نمایشگاه تراکنش که گردهمایی سالانه فعالان پولی و بانکی تلقی می‌شود، ساخت و تجهیز نخستین مرکز داده به پایان رسیده و در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است و نکته مهم اینکه انتقال اطلاعات با رعایت همه جوانب و بدون ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره بانک در حال انجام است. دومین مرکز داده بانک نیز به پایان رسیده و طی سال آینده به خدمت بانک در خواهد آمد. علاوه بر این برای اجرای برنامه ها و ارتقای عملیات بانکی نیاز بود که سیستم های سخت افزاری بانک ارتقا یابند و یا برخی از آنها تعویض شوند. به همین منظور یک سوم رایانه های بانک تعویض شد و نوسازی باقیمانده رایانه های قدیمی در حال انجام است.
نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره شود، تلاش همکاران بخش فنی بانک در ارائه خدمات خاص با توجه به اقتضائات دوره همه‌گیری کرونا است؛ همکاران بخش فناوری در دوره شیوع کرونا نیز سخت در حال کار و فعالیت بوده و هستند. با توجه به ورود 120 نیروی جدیدالاستخدام نیاز به تأمین رایانه برای این تعداد نیرو بود که این مهم نیز انجام شده است. همچنین سیستم عامل تمام رایانه های بانک در حال به روز رسانی است، که این اقدام سطح ایمنی را بالاتر خواهد برد.
دو بخش ارتقای سخت‌افزار و ساخت مرکز داده نیاز به یک حلقه واسط داشت که ارتقای شبکه ارتباطی به‌عنوان پروژه تکمیلی تعریف شد. بخشی از ارتقای کیفیت خدمات شبکه ارتباطی نیازمند استفاده از پهنای باند بالاتر است که اقدامت مناسبی در این حوزه در حال انجام است که با اجرایی‌شدن آن سرعت عملیات بانکی ارتقا می‌یابد. امیدوارم با اجرای این پروژه سه‌مرحله‌ای بسیاری از خدمات در فضای شعبه و در فضای مجازی با کیفیت بالاتر به مشتریان بانک توسعه تعاون ارائه می‌شود.
افزایش تعداد درگاه‌های پرداخت،APIهای بانکی به فعالان آی تی کشور، تنوع‌بخشی به محصولات بانکی مبتنی بر آی تی از جمله اقدامات فناورانه بانک توسعه تعاون در دو ساله درگیری با ویروس کووید 19 بوده است. این اقدامات در حالی از سوی بانک توسعه تعاون به‌عنوان اقدامات فوری برای حفظ و گسترش سطح خدمات فناورانه در دوران همه‌گیری کرونا انجام شده که برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی از پیش برنامه‌ریزی‌شده نیز با همه همکاران بخش فناوری اطلاعات بانک دنبال شده است که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها استقرار و سفارشی‌سازی سامانه جامع مالی پشتیبانی بانک توسعه تعاون که بزرگ‌ترین سامانه و به‌نوعی حیاتی‌ترین سیستم فرایندی بانک محسوب می‌شود در سال جاری آغاز شده است.
در همین حال عملیات ساخت مرکز داده بانک پس از دو سال کار شبانه‌روزی به پایان رسیده و پروژه مهاجرت مرکز داده قبلی به مرکز داده جدید در حال انجام است.

آدرس کوتاه شده: