چچ اخلاق حرفهای دربرگیرنده اصول، وظایف و استانداردهای رفتار فردی و سازمانی مورد انتظار از افراد حرفهای در مشاغل گوناگون است. افراد شاغل در موقعیتهای حرفهای از مهارتها و دانش خود برای انجام کار بهره میگیرند. این افراد قادر به قضاوت، اعمال مهارتها و دانش و تصمیمگیری بر اساس دانش خود در شرایطی که عموم جامعه به دلیل نداشتن این دانش و مهارت قادر به این کار نیست، میباشند. چگونگی استفاده از این دانش و مهارت در هنگام ارائه خدمات به جامعه یک مسئله اخلاقی و موضوع اخلاق حرفهای است. ازجمله پیشنیازهای وجود اخلاق حرفهای در سازمان میتوان به مواردی نظیر: صداقت، راستکرداری، شفافیت، مسئولیتپذیری، رازداری، بیطرفی، وفاداری و تبعیت از قانون اشاره نمود. آثار مترتب بر رعایت اخلاق حرفهای ایجاد روابط متقابل، حسنه و پایدار با ذینفعان از طریق آگاهی یابی اطلاع رسانی پاسخ گوئی افکار سنجی شفافیت واعتمادسازی خدمت رسانی توانمندسازی سرمایه انسانی آموزش و آموزش حرفه ای- انتقال دانش ضمنی پژوهش تقویت ارزش ها و هنجارها نهادینه سازی فرهنگ تعامل و تعاون در میان کارکنان و مدیریت