چچ
نوسازی شبکه حمل‌ونقل با تسهیلات بانک توسعه تعاون، نشان از ظرفیت بانک در برنامه‌های کلان اقتصادی دارد

نوسازی شبکه حمل‌ونقل با تسهیلات بانک توسعه تعاون، نشان از ظرفیت بانک در برنامه‌های کلان اقتصادی دارد

حجت اله مهدیان، مدیرعامل:
بانک توسعه تعاون با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه ای با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ایران‌خودرو دیزل بنا دارد تا با ارائه تسهیلات در قالب طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، بیش از 1000 دستگاه کامیون وارد شبکه حمل و تقل جاده‌ای کشور نماید تا علاوه بر بهبود این ناوگان، از رونق تولید و اشتغال نیز حمایت مؤثری صورت دهد.

بر همین اساس با مدیر عامل محترم بانک در مجالی کوتاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا درباره این تفاهم نامه و تأثیرات آن بر شاخص‌های مختلف اقتصادی در سال جهش تولید و نیز رهاوردهای این طرح برای بانک گفت‌وگو نماییم. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گپ و گفت است؛

  1. جناب آقای مهدیان در ابتدا و برای ورود به بحث لطفاً بفرمایید نظر حضرتعالی در خصوص طرح فعلی نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای چیست؟

پ: طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای که بر اساس ارائه تسهیلات به منظور حذف تعداد قابل توجهی کامیون فرسوده از ناوگان کشور و جایگزین کردن آن‌ها با کامیون‌های نو، هدف‌گذاری شده بی‌شک تأثیر به سزایی در اکوسیستم حمل و نقل کشور و ابعاد اقتصادی آن از جمله کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

در واقع سهم بزرگی از حمل و نقل در حوزه جاده‌ای انجام می‌گیرد و بهبود این ناوگان نقش مؤثری در توسعه کشور و کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی داشته و وابستگی مستقیم آن با تأمین مایحتاج مردم در حمل و نقل کارآمد امری انکارناپذیر است. همه این موارد بحث نوسازی ناوگان و اهمیت آن را دوچندان می‌کند که باعث افزایش ایمنی جاده‌ای، کاهش سوخت، بهبود شاخص‌های محیط زیست، افزایش توان عملکردی ناوگان حمل و نقل داخلی و بین‌المللی و در نهایت بالا رفتن افزایش سرعت عملکرد ترافیکی در جریان راه‌ها می‌شود.

  1. لطفاً در خصوص فرآیند پیوستن بانک توسعه تعاون به این طرح ملی بفرمایید و اینکه بانک با چه مکانیزمی در این طرح همکاری دارد؟

بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی اجرایی دولت در تحقق اهداف توسعه‌ای و زیربنایی با توجه به عملکرد مؤثری که تاکنون در سایر طرح‌های بزرگ ملی داشته، برای همکاری در این همکاری از سوی دولت محترم دارای اهلیت مناسب تشخیص داده شده و ما نیز با بهره‌گیری از عموم ظرفیت‌های موجود در این بانک تلاش داریم تا راهبردهای مؤثر در این اقدام ملی، به درستی محقق شود و در بخش تأمین مالی این پروژه بزرگ، امکان و آمادگی همکاری کامل و مستمر در صورت تشخیص مراجع بالادستی را داریم.

  1. به نظر شخص شما، با توجه به ماهیت بانک توسعه تعاون که بانکی توسعه‌ای است، مهم‌ترین عامل اثرگذار برای لزوم ورود به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای چیست و چنین طرح‌هایی چقدر با اهداف و رسالت‌های بانک توسعه تعاون همخوانی دارد؟

همکاری چندین ساله بانک توسعه تعاون و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، همکاری مؤثر و مسبوق به سابقه‌ای است که نشان از دغدغه و عزم جدی بانک برای تحقق اهداف توسعه‌ای دارد. تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی از مهم‌ترین ابعاد توسعه متوازن و همه‌جانبه در سراسر کشور است و توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شرایط مناسبی را برای رونق فعالیت‌های تولیدی، تأمین مواد اولیه، کمک به توسعه بازار، شکل‌گیری بهتر مناسبات اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده مناسب در مناطق مختلف کشور و تأمین مایحتاج عموم مردم فراهم می‌کند و ازاین‌رو، همکاری بانک توسعه تعاون با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حرکت در راستای تحقق اهداف اجتماعی دولت بوده و بر اساس تعهد ما نسبت به اجرای صحیح راهبردهای اقتصاد کلان کشور صورت پذیرفته است.

باید به این نکته توجه داشت که بخش حمل‌ونقل اعم از درون‌شهری و جاده‌ای ازجمله بخش‌های مهم اقتصادی است که تعاون به خوبی در آن متبلور گردیده است. در فعالیت اقتصادی حمل‌ونقل، نقش‌های متعدد، منافع و نیازهای مشترک وجود دارد که با مکانیزم‌های موجود در تعاون، این بخش اقتصادی امکان تداوم و پیشرفت پیدا نموده است. بانک توسعه تعاون نیز با توجه به ذات و اهداف ماهیتی فعالیت‌های خود، تلاش دارد تا چرخ‌های تعاون را در اقتصاد بیش از پیش روان نموده و اقتصاد کشور را بیش از پیش از ظرفیت‌های تعاونی‌ها بهره‌مند نماید.

  1. لطفاً به طور مختصر توضیح فرمایید که شرایط اعطای این تسهیلات چیست و چه میزان برای آن تأمین اعتبار صورت گرفته است؟

در طی مدت تفاهم‌نامه و مطابق برنامه از سوی بانک توسعه تعاون به واجدین شرایط و معرفی‌شدگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تسهیلات تهیه کامیون تولیدی شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بازپرداخت حداکثر پنج‌ساله و با نرخ سود مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار تعلق می‌گیرد و مجموعاً هزار فعال حوزه حمل‌ونقل از این تسهیلات منتفع می‌گردند. همچنین حداکثر میزان تسهیلات اعطائی برای خرید هر دستگاه کامیون معادل 60% قیمت آن و تا سقف 12.000 میلیون ریال خواهد بود.

5- آیا امکان افزایش ظرفیت برای ارائه تسهیلات به متقاضیان بیشتری نیز وجود دارد؟

بله در حال حاضر ما ظرفیت و آمادگی افزایش تعداد تسهیلات تا 5.000 فقره را در صورت درخواست طرف‌های قرارداد با امکان تأمین منابع دارا هستیم.

6- با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به نام سال جهش تولید نامگذاری شده و مقرر شده تا این موضوع در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور قرار بگیرد، شما این طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای را در مسیر تحقق شعار سال چطور ارزیابی می‌کنید؟

در واقع تسهیلات بانک توسعه تعاون در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، مصداق حمایت از تولید داخلی و همچنین حفظ و ایجاد اشتغال بوده است. حضور و اشتغال مستقیم بیش از ۶۰۰ هزار راننده و بیش از سه میلیون نفر در خدمات اصلی و جانبی زنجیره حمل و نقل نشان از نقش و ظرفیت عظیم این بخش در اقتصاد کشور دارد.

با توجه به اینکه ارائه تسهیلات به فعالین ناوگان حمل و نقل از سوی بانک توسعه تعاون، سبب افزایش استفاده از تولیدات شرکت داخلی ایران خودرو دیزل خواهد شد، شکل‌گیری تقاضا برای تولید داخلی از برکات دیگر این طرح بزرگ است که حضور بانک در تفاهم نامه مورد اشاره، نقش چندجانبه‌ای در رونق تولید و ایجاد اشتغال دارد.

7-در پایان بفرمایید ابتکار وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در تدوین و عملیاتی نمودن این توافق سه جانبه را به توجه به شرایط موجود اقتصادی در کشور، چطور ارزیابی می‌کنید؟

راهبری و اجرای این تفاهم نامه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مقوله جهش تولید در سال پیش رو، ابتکار مؤثری از وزارت راه و شهرسازی و گام عملیاتی مهمی در تحقق امر مهم رونق تولید داخل از سوی نهادهای حاضر در این تفاهم نامه است که با تعامل و سازماندهی مناسب میان این نهادها، تلاش خواهد شد با بهترین اثربخشی و کارآمدی به اجرا درآمده و بخش حمل‌ونقل از مزایای این همکاری منتفع گردد.

آدرس کوتاه شده: