چچ

تیتر20 بررسی می کند؛ افزایش سهم بانک توسعه تعاون و ارزشی که می‌آفریند؛ از توسعه محلی تا کاهش فقر و رشد اقتصادی

افزایش سهم بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی و افزایش حمایت از بخش تعاونی باعث رشد اقتصادی کشور و بهبود شرایط زندگی مردم می‌شود.

تیتر20- بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی که با هدف کمک به توسعه بخش تعاونی و روستایی کشور تاسیس شد، قصد دارد که سهم خود را در شبکه بانکی افزایش دهد.

مهمترین رویکرد و فعالیت‌های بانک توسعه تعاون به تامین مالی بخش تعاونی و روستایی، توسعه بخش تعاونی و روستایی و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی مربوط می‌شود؛ در واقع بانک توسعه تعاون با تمرکز بر بخش‌های تعاونی و روستایی، نقش مهمی در توسعه این بخش‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند. بنابراین افزایش سهم این بانک در شبکه بانکی به طور قطع مثمر ثمر خواهد بود.

افزایش سهم توسعه تعاون از شبکه بانکی کشور

سهم بانک توسعه تعاون از نظام بانکی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱ درصد بوده که مدیرعامل این بانک اعلام کرده ضرورت دارد تدابیری اندیشیده شود که این سهم در سال ۱۴۰۲ به ۲ درصد افزایش یابد.

بانک توسعه تعاون از لحاظ منابع بانکی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد، به طوری که رشد منابع این بانک از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 17 درصد بوده، در حالی که رشد منابع در شبکه بانکی 5 درصد بوده است، این آمار نشان می‌دهد رشد منابع بانک از شبکه بانکی بالاتر بوده است.

این بانک تاکنون توانسته به لحاظ پرداخت تسهیلات و تخصیص آن به بخش‌های واقعی اقتصاد بسیار تاثیرگذار عمل کند و از جمله بانک‌هایی بوده که تسهیلات هدفمند پرداخت کرده است. با این حساب چنانچه سطح و مقیاس عملیات بانک توسعه تعاون به دو برابر و بیشتر افزایش یابد، این امکان فراهم خواهد بود تا اثرگذاری عملیات اعتباری هدفمند نیز در سطح گسترده‌تری در میان جامعه هدف و عموم تعاون‌گران و کارآفرینان جریان یابد.

بنابراین برای فراهم سازی این شرایط مناسب در وهله اول ضرورت دارد سهم منابع بانک در شبکه بانکی افزایش یابد.

برای افزایش سهم بانک توسعه تعاون از نظام بانکی کشور این بانک می‌تواند از طریق منابع در اختیار، شبکه شعب و نمایندگی‌های خود را توسعه دهد تا از این طریق دسترسی مردم به خدمات بانکی این بانک افزایش یابد.

تنوع‌بخشی به خدمات بانکی و همچنین بهبود کیفیت خدمات نیز از دیگر راهکارهایی است که بانک توسعه تعاون می‌تواند به جذب مشتریان جدید کمک کند و سهم خود را در شبکه بانکی افزایش دهد.

توسعه محلی و تقویت اقتصاد با پررنگ شدن بخش تعاونی

افزایش سهم بانک توسعه تعاون از نظام بانکی کشور می‌تواند به تقویت توان مالی بانک و افزایش ظرفیت آن برای تامین مالی بخش‌های تعاونی و روستایی کمک کند و ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در کشور را در پی داشته باشد.

بخش تعاونی کشور یکی از ارکان حیاتی رشد اقتصادی است که در حال حاضر متولی اصلی آن بانک توسعه تعاون است. افزایش سهم این بانک در شبکه بانکی در نهایت به تقویت بنگاه‌های بخش تعاونی منجر خواهد شد، بنگاه‌هایی که در قالب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در گوشه گوشه‌ی شهرها و روستاهای دور افتاده علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه اجتماعی را نیز در پی داشته خواهد داشت.

از آنجایی که سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور پایین است، به ویژه بخش تعاونی که تنها سهم 5 درصد دارد، تلاش و رویکرد بانک توسعه تعاون برای افزایش سهم خود در شبکه بانکی می‌تواند به عنوان یک نیروی محرک نقش بخش تعاونی در اقتصاد کشور را نیز افزایش دهد.

افزایش سهم بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی کشور در واقع حمایت از بخش تعاونی اقتصاد که در توسعه اقتصادی نقش اساسی دارد. تعاونی‌ها با فعالیت در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، خدمات و... می‌توانند اشتغال زیادی را برای جوانان و بخصوص در مناطق روستایی فراهم کنند و هرچه حمایت از این بخش بیشتر شود، نتایج مطلوب آن نیز بیشتر می‌شود.

تعاونی‌ها با حمایت بانک توسعه تعاون می‌توانند کالاهای با کیفیت تولید کنند و با بازاریابی مناسب در توسعه صادرات کشور نقش مهمی داشته باشند.

از سوی دیگر تعاونی‌ها با ارایه خدمات به افراد محروم و کم درآمد، می‌توانند به کاهش فقر در جامعه نیز کمک کنند که امر نیاز به حمایت هرچه بیشتر نهادهای مربوطه‌ای همچون بانک توسعه تعاون دارد.

تعاونی‌ها با تولید کالاهای محلی و ارایه خدمات به مردم محلی نیز ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و از این طریق می‌توانند در توسعه محلی و تقویت اقتصاد آن منطقه نقش مهمی داشته باشند.

بنابراین، افزایش سهم بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی و افزایش حمایت از بخش تعاونی باعث رشد اقتصادی کشور و بهبود شرایط زندگی مردم می‌شود.

آدرس کوتاه شده: