رضا اسدی ماهفروزی 38 ساله از 1385 بهعنوان تحصیلدار شعبه مرکزی ساری فعالیتش را در صندوق تعاون آغاز میکند. شش سال در این سمت فعالیت میکند و سال 91 به شعبه امیر مازندرانی ساری میرود و در این شعبه که اکنون به بانک تبدیلشده به عنوان تحویلدار خدمت میکند. تا سال 1395 این خدمت ادامه دارد که از آن تاریخ بهعنوان رئیس اعتبارات شعبه مرکزی ساری به مرکز استان میرود. شایستگیهای اسدی باعث میشود که سال 97 به عنوان رئیس شعبه مرکزی بهشهر منصوب شود.24 تیرماه 1399 به عنوان رئیس شعبه امیر مازندرانی ساری منصوب میشود شعبهای که پیش از این 4 سال از فعالیت حرفهای خود را در آن گذرانده است.
از اسدی میخواهم که درباره شاخصهای شعبه در زمان تحویل و وضعیت فعلی آنها بگوید. وی اعلام میکند بر اساس اعلام اداره کل برنامهریزی و مدیریت عملکرد درزمینه تحقق برنامه عملیاتی کلیه شاخصها رتبه پنجم را در کل کشور کسب کردهایم.
وی ادامه میدهد: در زمان تحویل شعبه منابع 219 میلیارد ریال بود که در پایان دیماه سال جاری به 1560 میلیارد ریال رسیده است. مصارف در تیرماه 1399 بالغبر 300 میلیارد ریال بود که هماکنون به 1700 میلیارد ریال رسیده است. مطالبات غیر جاری نیز 08/0 درصد است.
رئیس شعبه امیر مازندرانی ساری اعلام میکند: درصد تحقق شاخصها در برخی موارد بیش از چند صد در صد بوده؛ در اعتبار اسنادی برنامه 50 میلیارد تعیینشده بود که تاکنون 750 میلیارد ریال اعتبار اسنادی صادرشده است. در بخش منابع 1378 برای کل سال 1401 تعیینشده بود که تا پایان دیماه به عدد 1560 میلیارد ریال رسیدهایم. در موضوع ضمانتنامه نیز 190 میلیارد ریال برنامه تعیینشده بود که 2900 میلیارد ریال را ثبت کردهایم.
از وی درباره ترکیب مشتریان شعبه میپرسم که اسدی میگوید: بخش عمده مشتریان شعبه حقیقی هستند و به همین دلیل است که توانستهایم ترکیب منابع را تغییر دهیم. در حال حاضر 60 درصد منابع شعبه ارزانقیمت است. نکته جالبتوجه اینکه شعبه از زمان تأسیس تا سال 1399 حدود 700 هزار مشتری داشت که از سال 1399 تاکنون 700 هزار مشتری اضافهشده است. به این مفهوم که در طی دو سال 700 هزار مشتری به مجموع مشتریان شعبه اضافهشده است.
وی ادامه میدهد: دراینبین از مشتریان حقوقی نیز غافل نشدهایم و برخی از مهمترین شرکتها را توانستهایم جذب بانک کنیم. بهعنوانمثال شرکت کیان پن، فعال در حوزه پیویسی و سقف کاذب را جذب کردهایم که بسیاری از خدمات بانکی را از ما میگیرد.
اسدی ماهفروزی بیان میکند: برخی از خدمات را که متناسب با شرایط منطقه و مشتریان است را فعال کردهایم که موجب رضایتمندی مشتریان شده است. بهعنوانمثال خرید دین را در شعبه بهصورت قوی فعال کردهایم که با توجه به بافت کشاورزی منطقه موجب استقبال فراوان مشتریان شده است.
از اسدی درباره روش بازاریابی شعبه میپرسم که میگوید: این گزاره کلی که مصارف موجب ورود پول به شعبه میشود را قبول ندارم. هر منطقه دارای ویژگیهای خاصی است که نمیتوان به یکسان رفتار کرد. در ابتدای قبول مسئولیت با توجه به اینکه 150 روستا در جاده خزر آباد قرار دارد به دهیاران تمام این روستاها نامه زدیم و با آنها ارتباط رو در رو برقرار کردیم این اقدام موجب شده که از هر روستا حداقل 20 نفر در بانک توسعه تعاون حساب باز کنند. رفتار خوب و همدلانه باعث جذب مشتری میشود.
وی با لحنی طنزآمیز میگوید: 50 درصد مشتریان بانک را به نام بانک توسعه تعاون و 50 درصد دیگر به نام بانک رضا اسدی ماهفروزی میشناسند. همچنین برای کشاورزان و باغداران منطقه بستههای تسهیلاتی تدارک دیدهایم. از وی درباره جایگاه شعبه میپرسم که میگوید: با توجه به توسعه فعالیت و افزایش قابلتوجه مشتریان مکان فعلی شعبه جوابگو نیست لذا خواهشمندیم که شعبهای در بلوار خزر ساری گرفته شود تا بتوانیم خدمات باکیفیت به مشتریان ارائه دهیم.
وی همچنین توصیه میکند که تسهیلات در قبال سپرده فعال شود تا بتوان از ناحیه آن فعالیتهای بانک را توسعه داد. وی در پایان از همکارانش تشکر میکند و میگوید: دستیابی به این موفقیت بیشک با کار جمعی محقق شده است.
پرداخت بیشترین تسهیلات اشتغال پایدار روستایی
علی غرباء از قدیمیهای بخش تعاون بهحساب میآید. آذرماه 1377 فعالیت خود را بهعنوان کارشناس در اداره کل تعاون استان سمنان آغاز میکند. به پیشنهاد مدیرکل استان تا سال 1381 بهعنوان کارمند صندوق تعاون به دامغان میرود. از سال 1381 تا 1385 بهعنوان رئیس شعبه صندوق تعاون دامغان به ارائه خدمات میپردازد. سال 1386 نیز بهعنوان رئیس صندوق تعاون شاهرود منصوب میشود. با تأسیس بانک توسعه تعاون نیز در استان سمنان به فعالیت خود ادامه میدهد.
از رئیس شعبه مرکزی شاهرود درباره وضعیت شاخصهای مالی در زمان تحویل شعبه و مقایسه آن با وضع کنونی میپرسم که میگوید: در زمان تحویل شعبه منابع 392 میلیارد ریال بود که تا پایان 30 دیماه سال جاری به 1637 میلیارد ریال رسیده است. مصارف شعبه نیز در حال حاضر 2425 میلیارد ریال است.
از وی درباره دلایل انتخاب بهعنوان شعبه برتر میپرسم که غرباء میگوید: یکی از شعبههای پیشرو در زمینه پرداخت تسهیلات در اشتغال پایدار روستایی هستیم. 429 میلیارد ریال مصوبه در این سرفصل داریم که 242 میلیارد ریال آن پرداختشده است.12 طرح اشتغال پایدار در شاهرود که عمدتاً در مناطق کمتر برخوردار قرار دارند از تسهیلات اشتغال پایدار بهره بردهاند.
بهعنوانمثال شرکت تعاونی نخ میامی 40 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده و با این رقم توانسته خط جدیدی راهاندازی کند. با افتتاح این خط جدید 45 اشتغال جدید ایجادشده است. همچنین با پرداخت 100 میلیارد ریال یک گاوداری 500 راسی توانست دوباره فعالیت خود را آغاز کند. از وی درباره ترکیب مشتریان شعبه میپرسم که میگوید:50 درصد مشتریان شعبه حقیقی و 50 درصد حقوقی هستند.
از رئیس شعبه مرکزی شاهرود درباره استفاده از ابزارهایی مثل آل سی و ضمانتنامه میپرسم که میگوید: تاکنون چندین آل سی گشایش کردهایم و دو پرونده 400 میلیارد ریالی در زمینه اعتبار اسنادی داریم که در حال طی کردن مراحل اداری هستند.
وی به برخی مشتریان حقوقی شعبه مرکزی شاهرود اشاره میکند و میگوید: شرکت لبنیات فجر (پنیر میامی)، شرکت سیم و کابل مغان، شرکت تعاونی مسکن لشکر 58 ذوالفقار، شرکت تعاونی مسکن دانشگاه صنعتی شاهرود، شرکت توسن محرکه شرق که در زمینه موتورهای برقی فعالیت میکند جزو مشتریان شعبه هستند.
از غرباء درباره شیوه بازاریابی شعبه میپرسم که میگوید: با توجه به اینکه شاهرود بهعنوان قطب کشاورزی بهحساب میآید تلاش کردیم که به حلقه قبلی و بعدی بخش کشاورزی ورود کنیم و از بین آنها مشتریانی را جذب کنیم. بهعنوانمثال با فعالانی همچون توزیعکنندگان کود و بذر، سبد سازان، سردخانه داران و فالان میدان میوه و ترهبار وارد تعامل و همکاری شدیم. برای این دسته از مشتریان توانستیم خدماتی همچون حد اعتباری را به کار ببریم. ارائه این خدمت موجب شد که مشتری نیز تعاملش را با بانک توسعه تعاون بیشتر کند. از سوی دیگر به مشتریانمان مشاورههای مالی نیز ارائه کردهایم.
وی در پایان با تقدیر از تلاشهای همکارانش در شعبه مرکزی شاهرود میگوید: تغییرات مداوم بخشنامهها موجب سختی کار و عقب ماندن از رقبا میشود.