زهرا محرمی قیداری از سال 1386 بهعنوان کارمند تحویلدار فعالیت خود را از شعبه خدابنده آغاز میکند.پس از تبدیل صندوق به بانک بهعنوان رئیس دایره اعتبارات، معاون شعبه ابهر و خدابنده به ارائه خدمت میپردازد.از سال 1397 بهعنوان رئیس شعبه خدابنده منصوب و تاکنون در این پست مشغول فعالیت است.
از محرمی قیداری درباره وضعیت شعبه ازلحاظ شاخصها در زمان تحویل شعبه میپرسم که میگوید:وقتیکه شعبه را در سال 97 تحویل گرفتم درجه 3 بود که با تلاش و همکاری همکاران به شعبه درجه 2 ارتقا پیدا کردیم.
وی ادامه میدهد:در حال حاضر رتبه 7 کشوری در شعبات همدرجه راداریم و در استان زنجان نیز رتبه یک راداریم.
محرمی قیداری بیان میکند:در اکثر شاخصها بالای 200 درصد تحقق برنامه داشتهایم.در موضوع جذب منابع بیشترین تحقق را داشتهایم.در حال حاضر منابع شعبه 1130 میلیارد ریال ، مصارف 900 میلیارد ،تسهیلات غیر جاری(NPL ) 3/1 درصد و مطلوبیت بین 85 تا 90 است.
از وی ترکیب منابع شعبه میپرسم که میگوید:60 درصد منابع ارزانقیمت و 40 درصد گرانقیمت است.
رئیس شعبه خدابنده درباره ترکیب مشتریان شعبه میگوید:با توجه به بافت شهرستان خدابنده بخش زیادی از مشتریان ما حقیقی هستند و به دلیل کم بودن شرکتها و واحدهای صنعتی ،اشخاص حقوقی کمتر مشتری شعبه هستند.
از محرمی قیداری درباره شیوههای بازاریابی میپرسم که اعلام میکند:از روش بازاریابی مویرگی برای جذب مشتریان استفاده میکنیم .بهصورت تلفنی با برخی کشاورزان تماس میگیریم و همین کار آغازگر ارتباط با سایر کشاورزان منطقه میشود.فراوانی مشتریان حقیقی موجب شده است که شعبه خدابنده همواره شلوغ باشد.
وی بیان میکند :با توجه به بافت کشاورزی منطقه رقابت سختی با بانک کشاورزی داریم.نکته مهم در این رقابت این است که ما ابزارهای رقابت را در اختیار نداریم و همکارانم در شعبه باید انرژی فراوانی برای جذب و نگهداری مشتریان صرف کنیم.
محرمی قیداری معتقد است:زحمات و تلاشهای شعبه خدابنده را بانکهای رقیب بهره میبرند.
از وی درباره ارتباط با اتحادیهها و تعاونیهای شهرستان میپرسم که میگوید:20 درصد تعاونیها و اتحادیههای کشاورزی مشتری ما هستند اما بانک کشاورزی با ابزارهایی که دارد 80 درصد اتحادیهها را به سمت خود میکشاند.
وی ادامه میدهد:به نظر میرسد سیاستهای اعتباری در هر منطقه و شهرستان نمیتواند یکسان باشد.با توجه به اینکه شهرستان خدابنده بهعنوان یکی از قطبهای کشاورزی ایران است بانک باید ابزارهایی در اختیار رئیس شعبه قرار دهد تا بتوان در بازار بسیار رقابتی حضور موثر داشته باشیم.
رئیس شعبه خدابنده به نحوه جذب یکی از تولیدکنندگان آرد میپردازد که به دلیل اینکه بانک نتوانست به تقاضایش پاسخ دهد به سمت بانک کشاورزی رفت.وی میگوید:این تولیدکننده آرد مبلغ 100 میلیارد ریال منابع وارد بانک کرد و بعد از چند ماه متقاضی دریافت 50 میلیارد ریال بود اما بهواسطه تفسیر مضیق از بخشنامهها و دستورالعملها نتوانستیم به این فرد خدمت ارائه کنیم.
این شخص پیشازاین از سرفصل اشتغال روستایی تسهیلات دریافت کرده بود و میخواست آن را تسویه و تسهیلات جدیدی با مبلغ بالاتر دریافت کند اما آییننامهها اجازه این کار را نمیدهند.لازم است سیاستهای اعتباری و نحوه تعامل با برخی مشتریان ارزنده که ریسکی برای بانک نداشته و حتی سود به بانک میرسانند تغییر پیدا کند.
وی بار دیگر تاکید میکند به دلیل اینکه کشاورزی فعالیت اصلی شهروندان شهرستان خدابنده است پس باید ابزارها و امکانات لازم در اختیار رئیس شعبه قرار گیرد.مجهز شدن به ابزارها میتواند منافع زیادی را نصیب بانک کند.
محرمی قیداری ادامه میدهد:یکی از مشتریان شعبه مرغداری دارد و تقاضای ضمانتنامه داشت اما با توجه به اینکه نمیتوانستیم ضمانتنامه حسن انجام کار برای این شخص صادر کنیم وی ترجیح داد که با بانک کشاورزی کار کند.همین اقدام بانک را از درآمد خوبی محروم کرد.
تسهیلات تکلیفی خرد انرژی و توان زیادی از شعبات میگیرد وبه نظر میرسد مدیران بانک باید فکری برای آن کنند.
وی در پایان تاکید میکند که ثمره تلاش من و همکارانم در شعبه خدابنده را بانکهای دیگر برداشت میکنند.
شعبه برتر در صدور ضمانتنامه
سید مصطفی سجادی یک سال قبل از تاسیس بانک توسعه تعاون وارد صندوق تعاون شعبه جم میشود و تا سال 1392 در این شعبه به خدمت میپردازد.از سال 1392 تا یک سال بعدازآن به گناوه میرود.از سال 1394 تا 1397 بهعنوان رئیس شعبه عسلویه منصوب میشود.از 1397 تا 1399 دوباره به جم برمیگردد و این بار بهعنوان رئیس شعبه خدمت ارائه میکند.از سال 1399 نیز بهعنوان رئیس شعبه کنگان در حال فعالیت است.
از سجادی درباره وضعیت شعبه در زمان تحویل و مقایسه با وضعیت فعلی میپرسم که میگوید:منابع شعبه در زمان تحویل 360 میلیارد ریال بود که هماکنون به 1300 میلیارد ریال رسیده ، مصارف نیز 320 میلیارد ریال بود که هماکنون به 470 میلیارد ریال رسیده است.
شعبه پارسال درجه سه بود که با تلاش همکارانم به درجهدو ارتقا یافته است.
از وی درباره شاخصهای برتر شدن میپرسم که اعلام میکند در اکثر شاخصها فراتر از برنامه تحقق داشتهایم.
در جذب منابع،وصول مطالبات ،سود حسابداری و صدور ضمانتنامه عملکرد خوبی ثبت کردهایم.حدود 86 درصد منابع شعبه ارزانقیمت است.
میزان ضمانتنامههای صادره 4980 میلیارد ریال است که از این حیث توانستهایم جایگاه خوبی در کشور داشته باشیم.
از وی درباره مشتریان و روش بازاریابی میپرسم که میگوید:بهصورت حضوری اقدام به جذب مشتریان کردهایم وبخشی از بازاریان را نیز توانستهایم جذب کنیم.
سجادی به شرکت پایندان اشاره میکند و میگوید:این شرکت بهعنوان یکی از مشتریان خوب و ارزنده شعبه محسوب میشود که حقوق کارکنان این شرکت از طریق شعبه کنگان پرداخت میشود.
از وی درباره جایگاه شعبه در رقابت با سایر بانکها میپرسم که میگوید:اختیارات روسای شعب در تسهیلات دهی به مشتریان ارزنده باید تغییر کند.
همچنین باید تعادلی بین میزان تسهیلات اعلامشده با سهمیههای ابلاغی برقرار شود.بهعنوانمثال در حال حاضر 7 میلیارد تومان تقاضای تسهیلات به شعبه اعلامشده اما سهمیه ما 2/1 میلیارد تومان است.
وی در پایان دستیابی به جایگاه کنونی را محصول تلاش و همکاری کارکنان شعبه میداند و میگوید:برای اینکه بتوانیم به جایگاه شایستهای برسیم نیاز است که اختیارات بیشتری به روسای شعب داده شود.