اردشیر افشین مهر اقدامات واحد زیرساخت را تشریح کرد: بانک توسعه تعاون در مسیر تحول دیجیتال
کسبوکار بانکی بهعنوان یکی از صنایع پیشرو در استفاده از فناوری در خدمترسانی به مشتریان شناخته میشود.
امروزه «تحول دیجیتال»، مرزهای فناوری اطلاعات را پشت سر گذاشته و بهعنوان مفهومی فراگیر، به موضوع بحث رهبران و مدیران ارشد سازمانها بدل شده است. عصر دیجیتال، مرحلهای نوین از سیر تکاملی جهان است که بر پایه استفاده روزافزون از فناوری در کسبوکار با رویکرد نیاز مشتری تعریفشده است. تحول دیجیتال با آهنگی سریع شیوه عملکرد سازمانها را بهطور بنیادین دگرگون کرده و آنها را ناگریز ساخته با الگوهایی جدید، به موضوع ارائه خدمات به مشتریان بیندیشند.
بانکها بهعنوان یکنهاد خدمت رسان که فناوری اطلاعات تغییرات اساسی شگرفی را درروش کسبوکار آنها در سالهای اخیر ایجاد کرده است در تلاش هستند تا در مسیر تحقق تحول دیجیتال در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر، با ارائه سرویسهای نوآورانه، خدمات متنوعی بر اساس نیاز مشتریان خود ارائه کنند که این مهم نیازمند تقویت زیرساختهای پردازشی و ارتباطی درونسازمانی و برونسازمانی است.
برای بررسی اقدامات و فعالیتهای سختافزاری و زیرساختی بانک توسعه تعاون در حوزه فناوری با اردشیر افشین مهر گپ و گفتی انجام دادهایم که میخوانید.
رئیس اداره کل زیرساخت در ابتدا اشارهای به زیرساختهای فنی بانک میکند و میگوید: با تأسیس بانک، تلاش بسیار خوبی صورت پذیرفت تا تجهیزات و سختافزارهای لازم در آن زمان، برای پیشبرد برنامههای بانک و نیاز همکاران تعبیه و بهکارگیری شوند. با توجه به توسعه کسبوکار بانک در سالهای پسازآن، ارتقا زیرساختها همواره در دستور کار مدیران وقت بوده است. با افزایش سرویسهای فناورانه در بانک در سالهای اخیر، نیاز به ارتقا و توسعه زیرساختهای اجرایی بیشازپیش نمود پیدا کرد و در همین راستا برنامهریزی برای اجرای پروژههای ارتقا و توسعه در دستور کار اداره کل زیرساخت قرار گرفت. این توسعه باید بهصورت یکنواخت در سه حوزه صورت میپذیرفت :
1- حوزه مرکز داده بهمانند قلب تپنده انسان بهعنوان مرکز ارائه سرویس و خدمات فناوری
2-
حوزه سختافزار بهمانند اعضا و اندام بدن انسان بهعنوان ابزار انجام
خدمات بانکی بر پایه فناوری
3- حوزه شبکه بهمانند رگهای بدن انسان بهعنوان شریانهای حیاتی ارتباطی برای نقلوانتقال اطلاعات
ارتقا و توسعه بدون در نظر گرفتن جامعیت زیرساختهای سرویسدهی عملا امکانپذیر نیست و به همین دلیل برنامهریزی دقیقی برای این موضوع در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 98 و 99 صورت پذیرفت.
در حوزه مرکز داده در ابتدا با تدوین برنامه نقشه کلان مراکز داده بانک و اخذ مصوبه مربوطه از هیات مدیره ، چشمانداز آینده بانک و برنامه عملیاتی مسیر رسیدن به مراکز داده اختصاصی و استاندارد بانک که یکی از الزامات بانک مرکزی و پیشنیاز حرکت در مسیر «تحول دیجیتال» است تبیین شد. سپس در راستای تحقق برنامه عملیاتی تدوینشده ایجاد مرکز داده جدید وصال در دستور کار قرار گرفت که با حمایت موثر مدیران ارشد بانک، کار مشترک فیمابین واحدهای مختلف بانک ازجمله اداره تدارکات-پشتیبانی، اداره املاک و ساختمان، امور مالی، امور حراست، امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت سمات، این پروژه بزرگ به اتمام رسید و متعاقب آن پروژه مهاجرت به مرکز داده جدید آغاز شد که این مرکز داده با 97 درصد پیشرفت پروژه مهاجرت، بهزودی به مرحله سرویسدهی و بهرهبرداری خواهد رسید. در حال حاضر همکارانم در بخش فناوری بانک همزمان با فعالیت و خدمات روزانه در این حوزه، باهمت مضاعف مشغول انتقال تجهیزات و انتقال اطلاعات هستند. افشین مهر با تشبیه این اقدام به تعویض قطعات اصلی ماشین در حال حرکت میگوید: تلاش کردیم انتقال تجهیزات و اطلاعات سامانهها به مرکز داده جدید با کمترین اختلال انجام شود، لیکن با توجه به سرویس آنلاین در حال ارائه و الزامات اجرایی فنی در چنین پروژه حساسی، برخی قطعیها و اختلالات اجتنابناپذیر است.
در خصوص مرکز داده دوم بانک نیز افشین مهر بیان میکند که طی مصوبه مأخوذه عملیات ایجاد مرکز داده اصلی بانک دریکی از پارکهای علم و فناوری کشور در حال اجرا است که بهمحض تکمیل ساختمان آن، مراحل تامین و نصب تجهیزات آغاز خواهد شد. همچنین طبق برنامهریزی، یک مرکز داده دیگر نیز برای ارائه سرویس در زمان ایجاد مشکل در مراکز داده اصلی و پشتیبان میبایست ایجاد شود که در حال حاضر، در مرحله اخذ مصوبه جانمایی در یکی از استانهای کشور است.
افشین مهر بخش دوم از پکیج «ارتقا زیرساخت جهت تحول دیجیتال»، ارتقا سختافزار در لایه کاربران را معرفی میکند و میگوید: با درک این موضوع که برای ارائه خدمات جدید بانکی، سختافزارهای سازمان نیاز به ارتقای سختافزاری داشت، برنامهریزی لازم برای تعویض رایانههای قدیمی صورت گرفت. در گام اول پروژه تعویض 660 دستگاه در کل کشور و ارتقای حافظه کلیه رایانههای شعب بانک تعریف شد که در حال حاضر توسط کارشناسان فناوری استانها در حال اجرا و پیشرفت قابلملاحظهای داشته است که جا دارد بهنوبه خود از تلاش این عزیزان که در این شرایط سخت ناشی از همهگیری کرونا در سطح کشور با مراجعه به تکتک شعب و ارتقا تمامی رایانههای همکاران سختی زیادی را متحمل شدند تشکر کنم. با انجام این پروژه طبق آمار توانستیم یکسوم رایانه همکاران را در سراسر کشور در طول 3 سال گذشته بهروزرسانی کنیم. در میانه انجام این کار با ورود 120 نیروی جدیدالاستخدام روبرو شدیم که همزمانی این موضوع، فشار کار را بر همکاران بخش سختافزار فناوری بیشتر کرد. با اخذ مجوز از هیات مدیره و برگزاری مناقصه تامین رایانههای جدید برای همکاران و توزیع استانی آنها، در حال حاضر رایانهها در حال نصب در استانها است. از سوی دیگر برای تکمیل پروژه ارتقا سختافزار برنامهریزی جایگزینی دیگری نیز در دستور کار است که در آینده به نوسازی سختافزارهای کاربران منتج خواهد شد.
رئیس اداره کل زیرساخت در میانه صحبت به ارتقای سطح امنیت رایانهها نیز اشاره میکند و میگوید: تلاش کردهایم سیستمعامل تمام رایانهها را در حین انجام پروژههای موجود توسط کارشناسان فناوری استانها ارتقا داده و یکسانسازی کنیم.
در خلال این گپ و گفت افشین مهر به تشریح پروژهای دیگر در واحد سختافزار اشاره میکند و میگوید: برای خدمترسانی مطلوب به همکاران در سراسر کشور و کاهش هزینههای تعمیرات تجهیزات، به دنبال اجرای طرحی بودیم که پشتیبانی و تعمیر دستگاهها و تجهیزات پرکاربرد شعب برونسپاری شود که در حال حاضر با برگزاری مناقصههای مربوطه، در حال عقد قرارداد با شرکتهای منتخب هستیم.
افشین مهر در بخش سوم گفتوگوی خود به حلقه واسط پکیج «ارتقا زیرساخت جهت تحول دیجیتال» اشاره میکند و میگوید: اجرای برنامهها و خدمات جدید با شبکه ارتباطی گذشته امکانپذیر نیست.
شبکه ارتباطی بهعنوان شریانهای سیستم باید بتواند در سریعترین زمان ممکن انتقال اطلاعات را ممکن سازد. زیرساخت ارتباطی موجود در بانک در زمان خود شبکه بسیار قابل و مناسبی بوده است، لیکن با توجه به افزایش سامانههای بهکارگیری شده در شعب و افزایش سرویسهای فناورانه، برای اینکه بتوانیم مشکل کندی ارتباط خطوط و انتقال اطلاعات فیمابین سرورها و کاربران سامانهها را مرتفع کنیم، نیاز داشتیم که شبکه ارتباطی را بهروزرسانی کنیم. افزایش پهنای باند خطوط ارتباطی و متعاقب آن بهینهسازی تجهیزات شبکهای بهکارگیری شده، یکی از طرحهای اجرایی است که در حال برنامهریزی جهت اجرای آن هستیم. در همین راستا پروژههای بهینهسازی زیرساخت ارتباطی بانک نیز در حوزههای LAN و WAN نیز در دست تدوین است که به ترتیب به اجرا خواهند رسید.
افشین مهر در پایان این گپ و گفت تاکید میکند که طی برنامهریزی صورت پذیرفته در طرح «ارتقا زیرساخت برای تحول دیجیتال»، بانک توسعه تعاون طی سه ، چهار سال آینده به نقطه بسیار مطلوبی ازلحاظ زیرساختی خواهد رسید، اما باید توجه کرد که فناوری هرروز در حال تغییر چهره و نو شدن است و متوقف شدن در این بخش معنا ندارد و این موضوع اهمیت سیاستگذاری و تدوین پروژههای بهبود سالیانه را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پررنگتر میکند.