چچ

کمبود نیروی انسانی مانعی برای رشد شعبه

حسین خرمی رئیس شعبه نی‌ریز استان فارس و سید جواد پرهام نیا رئیس شعبه مرکزی بجنورد

حسین خرمی ،رئیس شعبه نی‌ریز استان فارس سال 1389 برای ورود به بانک توسعه تعاون در آزمون شرکت می‌کند.انتخاب وی بندرعباس بوده است اما اعلام می‌شود اولویت جذب نیرو با افراد بومی است.
خرمی را در لیست ذخیره قرار می‌دهند .تا اینکه در سال 1391 به وی اعلام می‌شود که می‌تواند در شعبه لار بانک توسعه تعاون مشغول کار شود.از 18 آذر 1391 به‌عنوان متصدی 3 کار را در شعبه لار شروع می‌کند.
3 ،4 سال بعدازآن به‌عنوان متصدی 1 در شعبه لار فعالیت می‌کند و از سال 1396 به‌عنوان معاون سرپرست شعبه منصوب می‌شود.در این زمان شعبه درجه 5 است و مطالبات غیر جاری 55 درصد بود.
خرمی می‌گوید:وقتی به‌عنوان سرپرست شعبه لار منصوب شدم 186 پرونده مشکوک الوصول داشتیم که اکثر آن‌ها از زمان صندوق تعاون باقی‌مانده بود.با تلاش بسیار توانستیم این پرونده‌ها را سروسامان دهیم و نسبت مطالبات غیر جاری(NPL ) به 6 درصد رساندیم.
بعد از رفع این مانع شروع به معرفی بانک کردیم و این اقدامات موجب شد که شعبه به درجه 4 ارتقا یابد.
خرمی ادامه می‌دهد:از اول آذر پارسال به‌عنوان رئیس شعبه نی‌ریز به این شهرستان آمدم.
از وی درباره وضعیت شاخص‌های بانک می‌پرسم که می‌گوید:منابع شعبه درزمان تحویل 400 میلیارد ریال بود که با تلاش و همکاری همکاران توانستیم این عدد را به 900 میلیارد ریال برسانیم.
از رئیس شعبه نی‌ریز درباره دلایل انتخاب به‌عنوان شعبه برتر می‌پرسم که می‌گوید:در صدور ضمانت‌نامه خیلی اقدام خاصی انجام‌نشده بود.در 3 ماه پایانی سال گذشته با تلاش فراوان توانستیم 150 فقره ضمانت‌نامه صادر کنیم که همین اقدام باعث برتری شعبه نی‌ریز شد.
وی ادامه می‌دهد:از ابتدای سال جاری تاکنون 900 میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 500 درصدی برخوردار است.نسبت به برنامه ابلاغی نیز 140 درصد جلوتر هستیم.
رئیس شعبه نی‌ریز ادامه می‌دهد:چند روز است که در حال کاربر روی اوراق گام هستیم و با 7 ،8 مشتری مذاکره کرده‌ایم.
از وی درباره مشتریان شاخص شعبه می‌پرسم که فرخی می‌گوید:شرکت آرمان شیمی مرودشت،مزرعه سبز نی‌ریز و شرکت آوند فعال در حوزه معدن از مشتریان حقوقی بانک هستند.
از خرمی درباره شیوه بازاریابی می‌پرسم که خاطره جالبی از نحوه جذب شرکت آرمان شیمی مرودشت تعریف کرد؛«با خانواده به رستوران رفته بودیم.میز کناری ما مدیران شرکت آرمان شیمی مرودشت بودند و در حال صحبت بودند که من فرصت را مناسب دیده و باب گفت‌وگو و مذاکره را مناسب دیدم و بانک را معرفی کردم.
همین اقدام موجب شد در گام اول برای این شرکت 45 میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر کنم.در گام بعدی تعامل با این شرکت افزایش پیدا کرد.
از وی درباره دلایل انتخاب شعبه نی‌ریز به‌عنوان شعبه برترمی پرسم که می‌گوید:تجهیز با منابع ارزان‌قیمت،کنترل مطالبات غیر جاری و اولویت دادن به درآمدهای مشاع عمده دلایل برای انتخاب به‌عنوان شعبه برتر بوده است.
از خرمی درباره جایگاه شعبه نی‌ریز در میان بانک‌های شهرستان می‌پرسم که می‌گوید:بانک‌های خصوصی خدمات متنوع و خاصی به مشتریان عرضه می‌کنند و برخی بانک‌های دولتی بودجه بسیار بالایی دارند.مثلا بانک قرض‌الحسنه مهر اقتصاد ماهان 25 میلیارد تومان بودجه دارد که با این رقم اقدامات متنوعی برای جذب مشتری انجام می‌دهد.
وی در پایان می‌گوید: نیروهای موجود در شعبه تلاش فراوانی انجام می‌دهند اما با کمبود نیرو مواجه هستیم . امسال با حجم زیادی پرونده تسهیلات تکلیفی روبرو هستیم که با توجه به کمبود نیرو انرژی زیادی از همکاران می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود که دیگر زمان و توانی برای جذب منابع جدید باقی نماند.
موضوع دیگر اینکه برخی از بانک‌ها پرداخت تسهیلات زیر 200 میلیون تومان را غیرحضوری و با کمترین مدارک انجام می‌دهند اما در بانک توسعه تعاون همچنان مدارک زیادی باید از مشتری گرفته شود.

اتخاذ سیاست اعتباری مناسب
سید جواد پرهام نیا ،رئیس شعبه مرکزی بجنورد از شهریورماه 1382 از صندوق تعاون شیروان شروع به فعالیت می‌کند آبان 1385 سرپرست شعبه شیروان می‌شود و اسفند 1387 به‌عنوان کارشناس مالی خزانه به مرکز استان می‌رود.
بعد از تشکیل بانک در سال 1390 به‌عنوان رئیس شعبه امام خمینی بجنورد منصوب می‌شود و تا سال 93 در این شعبه خدمت می‌کند از سال 1393 به‌عنوان رئیس شعبه شیروان به این شهرستان می‌رود از آذر 1397 تاکنون به‌عنوان رئیس شعبه مرکزی بجنورد مشغول فعالیت است.
از وی درباره شاخص‌های عددی بانک می‌پرسم که پرهام نیا می‌گوید:منابع بانک در زمان تحویل شعبه 320 میلیارد ریال بود که تا پایان مرداد به 800 میلیارد ریال بدون محاسبه صندوق صبا رسید.
مطالبات غیر جاری شعبه به دلیل وجود یک پرونده درشت حدود 10 درصد بود که با تعیین تکلیف آن این شاخص به 5/1 درصد رسیده است.
از وی درباره مشتریان عمده شعبه می‌پرسم که می‌گوید:با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهرستان کشاورزان و دامداران و شرکت‌های دامداری و کشاورزی و همچنین کامیون داران جزو مشتریان بانک هستند.
از پرهام نیا درباره شیوه بازاریابی شعبه می‌پرسم که می‌گوید:به همکاران برنامه دادم که روزهای خود را تقسیم کنند و هر وز به یک صنف مراجعه کنند.
پرهام نیا ادامه می‌دهد:امسال تسهیلات تکلیفی توان بسیار زیادی از نیروهای ما گرفته است.روزانه 20 تا 30 نامه از نهادها برای معرفی افراد به شعبه ارسال می‌شود که همین موضوع توان زیادی را می‌طلبد.
رئیس شعبه مرکزی بجنورد درباره رقبا در شهرستان و شیوه جذب مشتری می‌گوید:بانک‌های خصوصی و دولتی از ماه‌های گذشته پرداخت سود سپرده با نرخ 20 درصد را شروع کرده‌اند اما بانک ما به‌تازگی اعلام کرده است که به سپرده‌های صندوق صبا 20 درصد سود پرداخت می‌کند.به نظر می‌رسد ما در این رقابت بسیار عقب می‌افتیم.برای برخی مشتریان نیم درصد سود هم اهمیت دارد و هر بانکی که نیم درصد بالاتر سود پرداخت می‌کند می‌تواند اقدام به جذب منابع کند.
پرهام نیا به گروهی از مشتریان بانک اشاره می‌کند و می‌گوید:بخشی از مردم شریف شهرستان کامیون دار و دارای درآمد بالایی هستند.این عده دارای گردش بالا در بانک توسعه تعاون هستند.
از ما درخواست دارند تا از تسهیلات بانک برای خرید کامیون استفاده کنند اما سیاست‌های اعتباری بانک این اجازه را نمی‌دهد که به این افراد تسهیلات پرداخت کنیم.
بر اساس سیاست‌های اعتباری بانک ما تنها می‌توانیم در قالب تفاهم‌نامه با شرکت‌های تولیدکننده کامیون به خریداران محصولات این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کنیم اما این عده اصرار دارند به‌صورت فردی و مستقیم از بانک تسهیلات دریافت کنند.
رئیس شعبه مرکزی بجنورد در پایان می‌گوید:به نظر می‌رسد سیاست‌های اعتباری بانک باید انعطاف لازم را داشته باشد و پرداخت تسهیلات بر اساس ظرفیت‌ها و موقعیت هر استان معرفی و ابلاغ شود.
رئیس شعبه مرکزی بجنورد

آدرس کوتاه شده: