فهرست پرسش های متداول
  • ثبت و تایید چک برای مشتریان حقوقی از چه طریق ممکن است؟

    ابزار دسترسی به سامانه صیاد برای مشتریان حقوقی، درگاه‌های بانکی (اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک) است. به مرور درگاه‌های دیگر نیز اضافه می‌شود. همچنین ثبت و تأیید چک‌های مربوط به اشخاص حقوقی، توسط صاحبان امضای مجاز اشخاص مذکور (که وفق اساسنامه و مفاد روزنامه رسمی به این عنوان معرفی شده‌اند) صورت می‌پذیرد.

  • نحوه دریافت تعاون کارت خرید و رمز المثنی برای آن چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید.

  • نحوه دریافت کارت نقدی المثنی چگونه است ؟

    برای این منظور می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نموده و کارت جدید خود را بصورت آنی دریافت نمایید . لازم به توضیح صدور کارت با شماره قبلی تنها در صورتی ممکن است که کارت قبلی را به شعبه تحویل نمایید.

  • شرایط تمدید یا افزایش سپرده مدت دار چگونه است؟

    تمدید سپرده در تاریخ سررسید بصورت خودکار ( در صورت وجود آن نوع از سپرده در سبد محصولات ) صورت می گیرد مگر آنکه صاحب سپرده در تاریخ سررسید طی مراجعه حضوری به شعبه افتتاح کننده ، درخواست خود را تسلیم بانک نماید. افزایش مبلغ سپرده مدت دار در طول مدت سپرده گذاری امکان پذیر نمی باشد.

  • انسداد چک توسط چه کسانی قابل انجام است؟ آیا انتقال‌دهندگان چک می‌توانند درخواست مسدودسازی چک را کنند؟

    بر اساس ماده (14) قانون صدور چک، انسداد چک، پس از صدور دستور عدم پرداخت توسط صادرکننده، ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آن‌ها، امکان‌پذیر است. به‌موجب تبصره (1) همین ماده، ذی‌نفع، شامل کسی که چک به نام او، صادر یا ظهر نویسی شده یا چک به او واگذار گردیده، می‌شود. بنابراین، انتقال‌دهندگان چک نیز در چارچوب ماده (14) می‌توانند نسبت به صدور دستور عدم پرداخت، برگشت چک و نیز درخواست انسداد حساب مربوط، اقدام نمایند.

  • نحوه تعریف سپرده فرعی برای کارت نقدی چگونه است ؟

    این کار از 2 طریق امکان پذیر است . اگر کاربر اینترنت بانک باشید در منوی کارت و انتخاب گزینه مربوطه ( " خدمات تغییر سپرده های کارت " / " افزودن سپرده فرعی به کارت " ) می توانید نسبت به اضافه کردن سپرده یا سپرده های فرعی به کارت خود اقدام نمایید . اگر کاربر اینترنت بانک نیستید می بایست با در دست داشتن کارت ملی به نزدیکترین شعبه بانک توسعه تعاون مراجعه نمایید. لازم به توضیح است که سپرده های فرعی تعریف شده بر روی یک کارت فقط در خودپردازهای بانک توسعه تعاون و سامانه اینترنت بانک شناسایی می شوند . بنابراین هنگام انجام تراکنش ها بر روی درگاه های سایر بانک ها و همچنین خرید کالا و خدمات فقط سپرده اصلی کارت قابل شناسایی می باشد.

  • نحوه دریافت تعاون کارت نقدی برای سپرده چگونه است؟

    مشتریان گرامی می توانند در زمان افتتاح حساب یا مراجعه حضوری به هریک از شعبه های بانک نسبت به درخواست صدور کارت نقدی اقدام نمایند . صدور این کارت ها در کلیه شعبه ها بصورت آنی می باشد.

  • اقدام قضایی برای چک برگشتی در قانون جدید چگونه انجام می‌شود؟

    در صورت برگشت چک به هر دلیلی، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک، فوراً غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه عدم پرداخت، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء، مهر و به متقاضی (دارنده چک) تسلیم کند.

    در گواهینامه عدم پرداخت باید هویت و نشانی کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری دریافت شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و شخص حقوقی و وضعیت مطابقت یا عدم مطابقت امضای چک و نمونه امضای موجود در بانک درج شده باشد، در غیر این صورت در مراجع قضائی و ثبتی به آن ترتیب اثر داده نمی‌شود.

    دارنده چک برگشتی با در دست داشتن گواهینامه عدم پرداخت، می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضائیه رفته و درخواست صدور اجراییه از دادگاه صالح را کند. دادگاه با بررسی متن چک و احراز سه شرط مذکور در ماده (۲۳ )قانون صدور چک (۱ -وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نشده باشد؛ ۲ -در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛ و ۳-گواهی عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده ۱۴ صادر نشده باشد. به این معنا که صادرکننده یا ذینفع چک اعلام نکرده باشد که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده است و یا اینکه از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگر به دست نیامده باشد) اجرائیه را صادر می‌کند.

    از تاریخ ابلاغ اجرائیه، ۱۱ روز به صادرکننده چک برگشتی مهلت داده می‌شود که مطالبات خود را پرداخت کند یا با موافقت دارنده ترتیبی برای پرداخت آن بدهد یا مالی را معرفی کند، در غیر اینصورت، حسب درخواست دارنده چک، مطابق قانون "نحوه اجرای محکومیتهای مالی" اقدام خواهد شد.

  • اگر چک ذینفعان متعدد داشته باشد و یکی از ذینفعان اطلاعات چک را در سامانه تأیید کرده باشد آیا ذینفع دیگر می‌تواند نسبت به وصول چک اقدام کند؟

    با تأیید یکی از ذینفعان، چک در وضعیت تائید شده قرار خواهد گرفت. لیکن در صورت تعدد ذینفعان چک، وصول چک می‌بایست با درخواست تمامی ذینفعان به عمل آید؛ مگر اینکه برخی ذینفعان، از سایرین، وکالت یا نمایندگی جهت وصول چک را اخذ نموده باشند.