چچ
مسیر جدید تأمین مالی برای شرکت‌ها

مسیر جدید تأمین مالی برای شرکت‌ها

محمد قادری فر از سال 1382 همکاری با صندوق تعاون به‌عنوان کارمند شعبه دماوند آغاز و می‌کند و بعدازآن به‌عنوان رئیس شعبه صندوق تعاون پاکدشت منصوب می‌شود که تا یک سال پس از تأسیس بانک توسعه تعاون در این شهرستان می‌ماند.

سال 1389 به‌عنوان رئیس شعبه سوادکوه به مازندران و بعد از مدتی به شهر محل تولدش می‌رود و در قامت رئیس شعبه بابل به خدمت می‌پردازد.

قادری فر در دوره حضور در شعبه طالقانی بابل به‌عنوان شعبه برتر کشور در موضوع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری معرفی می‌شود.

سال 98 به پایتخت برمی‌گردد و به‌عنوان رئیس شعبه تهرانپارس منصوب می‌شود. در مدت حضور در شعبه تهرانپارس این شعبه رتبه برتر کشوری را در زمینه سودآوری کسب می‌کند.

با توجه به سوابق متعدد از آذرماه 1400 به شعبه ولی‌عصر تهران نقل‌مکان می‌کند و شعبه را با 300 میلیارد ریال زیان تحویل می‌گیرد با کمک همکاران شعبه در پایان سال 1401 شعبه ولی‌عصر 320 میلیارد ریال سود شناسایی می‌کند.

از وی درباره انتخاب شعبه ولی‌عصر به‌عنوان شعبه برتر می‌پرسم که می‌گوید: با تلاش همکارانم توانستیم در سه ماه اول سال جاری به‌عنوان شعبه برتر در جذب منابع معرفی شویم. بر اساس صورت‌های مالی شعبه، تسهیلات غیر جاری یک درصد و 90 درصد برنامه ابلاغی تسهیلات پرداخت‌شده است.

قادری فر در حالی با نشریه توسعه تعاون گفت‌وگو می‌کرد که 4 روز بود به‌عنوان رئیس شعبه ممتاز فردوسی منصوب‌شده است.

از وی درباره روش‌های جدید تأمین مالی می‌پرسم که می‌گوید: در زمان حضور در شعبه ولی‌عصر اقدام به تأمین مالی جمعی برای دو شرکت آرد خوشه فارس و شرکت نوین صنعت ایرانیان (درسا) کردیم که پرونده آن‌ها برای تأیید در مدیریت شعب استان تهران قرار دارد.

قادری فر درباره مزیت این نوع تأمین مالی می‌گوید: این مدل تأمین مالی برای بانک که نخواهد از منابع داخلی‌اش استفاده کند، مفید است. شرکت‌ها نیز در این روش می‌پذیرند که تسهیلات با نرخ سود بازار بین‌بانکی دریافت کنند.

از قادری فر درباره روش بازاریابی می‌پرسم که می‌گوید: یکی از روش‌ها استفاده از اطلاعات مشتریانی که چک‌های سنگین به شعبه می‌آورند؛ از این طریق با صادرکننده و گیرنده چک ارتباط برقرار می‌کنیم و خدمات قابل‌ارائه بانک را تشریح می‌کنیم.

از رئیس شعبه فردوسی درباره تنوع مشتریان شعبه ولی‌عصر می‌پرسم که اعلام می‌کند: زمانی که خدمت در شعبه ولی‌عصر را شروع کردم شعبه تنها با یک مشتری حقوقی تعامل داشت اما این تعداد به 30 مشتری حقوقی افزایش یافت.

از وی درباره فعالیت در تهران و رقابت سنگین بین بانک‌ها می‌پرسم که می‌گوید: تهران به‌نوعی معدن پول است. درست است که در پایتخت رقابت سنگین و بعضاً ناعادلانه‌ای برای جذب منابع وجود دارد اما می‌توان با در پیش گرفتن روش‌های درست و اقتصادی و ارائه سبدی از محصولات مشتریان را جذب کرد.

از قادری فر درباره برنامه‌اش در شعبه فردوسی می‌پرسم که بیان می‌کند: منابع شعبه فردوسی با 18 هزار میلیارد ریال چشمگیر محسوب می‌شود اما در حال حاضر بین منابع و مصارف تعادل وجود ندارد، با همکاری همکاران هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان بین منابع و مصارف با تأکید بر جذب منابع ارزان‌قیمت، تعادل برقرار کنیم.

طرح تسهیلات بدون دستورالعمل

ابوالفضل بهرامی،11 ماه قبل از تأسیس بانک توسعه تعاون به استخدام صندوق تعاون با سمت تحویلدار شعبه اقلید درمی‌آید. وی از سال 92 تا 96 در شعبه اقلید به‌عنوان رئیس شعبه فعالیت می‌کند و از شال 1396 به آباده می‌آید و به‌عنوان رئیس شعبه این شهر به خدمت می‌پردازد.

از وی درباره منابع و مصارف و سایر شاخص‌های شعبه در زمان تحویل می‌پرسم که می‌گوید: منابع 138 میلیارد ریال، مصارف 57 میلیارد ریال و تسهیلات غیر جاری 805 درصد و درجه شعب 3 بود. در 6 ماه اول سال جاری منابع شعبه آباده به حدود 2078 میلیارد ریال، مصارف 1650 میلیارد ریال و ان پی آل به سه‌دهم درصد رسیده است. درجه شعبه در حال حاضر 2 الف است.

از وی درباره دلایل معرفی شعبه آباده به‌عنوان شعبه برتر می‌پرسم که می‌گوید: در همایش قبلی مدیران در بابلسر از شعبه آباده به دلیل عمل به تکالیف در همه حوزه‌ها تقدیر شد. وی اعلام می‌کند: سال گذشته با صدور اعتبار اسنادی منابع ارزان‌قیمت خوبی جذب می‌کردیم و درآمد غیرمشاع شعبه نیز افزایش می‌یافت.

از بهرامی درباره تنوع مشتریان می‌پرسم که می‌گوید:9 هزار مشتری در شعبه آباده حساب دارند و برخی شرکت‌های بزرگ نیز در تعامل با بانک هستند. شرکت آرین فولاد، شرکت خاک پی راه و کلبه سازان جزو مشتریان بزرگ حقوقی شعبه محسوب می‌شوند.

از رئیس شعبه آباده درباره روش بازاریابی می‌پرسم که می‌گوید: رایزنی و مذاکره با مشتریان بزرگ و مؤثر در شهرستان را در دستور کار قرار داده‌ایم و درصورتی‌که با مسئله‌ای در مسیر جذب مشتریان روبرو شویم از همکاران مدیریت شعب فارس در حوزه‌های مختلف کمک می‌گیریم.

از وی درباره تسهیلات تکلیفی پرداختی شعبه می‌پرسم که می‌گوید: این نوع تسهیلات توان عملیاتی شعبه را می‌گیرد برخی بانک‌ها مثل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خود را از پرداخت این نوع تسهیلات مستثنا کرده‌اند که همین امر ما را در رقابت با آن‌ها عقب می‌اندازد.

شعبه آباده در 6 ماه اول سال جاری 38 میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی ازجمله ازدواج، فرزند آوری، کمیته امداد و مشاغل خانگی پرداخت کرده است.

وی یکی دیگر از چالش‌های فعالیت را نبود دستورالعمل طرح‌های تسهیلاتی اعلام می‌کند و می‌گوید: فعالیت کشاورزی به‌عنوان یکی از اولویت‌های استان است و بانک طرح «رویان» را برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان معرفی کرده است. رویان طرح خوبی برای ارائه خدمات تسهیلاتی به کشاورزان است اما نکته مهم و قابل‌توجه اینکه این طرح دستورالعمل عملیاتی ندارد. نکته جالب اینکه در معرفی طرح رویان آمده است که «... دستورالعمل تسهیلات سلف اعلام خواهد شد» اما هنوز این دستورالعمل ابلاغ نشده است درحالی‌که کشاورز به این نوع تسهیلات نیاز دارد.

آدرس کوتاه شده: